Lezing over Software Defined Radio

Op 19 januari 2011gaf ik een lezing over SDR in het Limburgse Schimmert, in zaal "Het Weverke". Hier wordt (bijna) elke maand een lezing gegeven voor/door de gezamelijke afdelingen van VERON en VRZA.

Op deze pagina is achtergrondinformatie te vinden, samen met software en bronnen om enkele experimenten zelf te kunnen uitvoeren.

Powerpoint presentatie
De presentatie kan worden gedownload via deze link (982 k PDF). Onder meer is ingegaan op de theorie rondom sampling en digitale signaalverwerking. Hoewel veel amateursystemen zijn gebouwd rondom een geluidskaart en directe conversie van/naar I/Q signalen, wordt verwacht, dat het direct verwerken van HF signalen nog terrein zal winnen.
Bij die directe verwerking worden de HF signalen in een keer verwerkt, in plaats van het mengen naar audiofrequenties en het dan verwerken van die audiofrequenties. Deze directe techniek is aanzienlijk flexibeler dan de conversie naar audio, want er kan een veel grotere frequetieband tegelijkertijd worden verwerkt. Voorlopig is overigens toch de "geluidskaartmethode" erg aantrekkelijk. Het is eenvoudig en goed, want het resultaat van je SDR radio is nu eenmaal afhankelijk van de kwaliteit van de A/D en D/A converters. Hoe meer resolutie, hoe beter. De resolutie van goede geluidskaarten is veel groter dan de nu verkrijgbare HF A/D converters. Op termijn wordt dat misschien anders, maar vindt nu maar eens een A/D converter voor hoge frequenties met 24 bits resolutie!

Demo's
Op pagina 16 en 17 van de presentatie worden enkele demo's aangekondigd. Hieronder volgt een toelichting.

Pianotoon
Met het programma Wavosaur kunnen audiobestanden worden bewerkt. Het is een lekker eenvoudig programma, alles-in-een (zonder DLL's) en heel vernuftig. Een belangrijke feature is de mogelijkheid om VST's te gebruiken. Dat zijn plug-ins, die van alles mogelijk maken.


Wavosaur

De eerste demo gebruikt dit bestand. Het is een 32 bit (!) audio bestand (.WAV), gemaakt met het programma PianoTeq (zie de link voor meer info). De toon is niet bedoeld om te klinken als een piano, maar laat het geluid langzaam wegsterven. Met PianoTeq is het overigens juist wel de bedoeling om piano te spelen...een voorbeeld staat hier. Dit is een klein stukje, gespeeld op een Yamaha CLP-157, die via MIDI de PianoTeq virtuele piano aanstuurt.

Reductie sampleresolutie
Met Wavosaur kan de resolutie worden gewijzigd (Process -> Bit Depth Converter). Vooral bij 8 bits wordt het geluid rafelig en is ruis heel goed hoorbaar. Maar ook 16 bits "valt door de mand". Zoom maar eens in op een stuk tegen het eind van het fragment. Dat doe je door eroverheen te slepen, dan Process -> Normalize -> -1 dB. Je kunt door verder inzoomen zien dat het allemaal "hoekig" wordt. Als je "dithering" wel of niet aanzet, dan hoor je dat het geluid zonder dithering rafelig klinkt, maar met dithering lijkt de toon mooi geleidelijk uit te sterven, maar de toegevoegde willekeurige ruis is wel goed hoorbaar.

Bitcrusher
Met Wavosaur kun je VST's gebruiken. Een vrij verkrijgbare VST is BitCrusher (de DLL staat hier). Deze is eigenlijk bedoeld om geluid te vervormen, maar tevens mooi bruikbaar om te laten horen, wat er gebeurt als je de resolutie verkleint of de samplefrequentie te laag is. In Wavosaur klik je op de knop "Rack" naast VST. In dat scherm klik je "Load VST" en kies je de BitCrusher DLL. Klik dan op "View" om de regelknopjes in beeld te krijgen. Klik op "OK" op het VST rack venster, dat heb je nu even niet nodig.


Bitcrusher

Draai "Noise" helemaal linksom en "Dry/Wet" rechtsom. Laad een audiobestand met bijvoorbeeld een stemopname en speel maar eens met de knopjes "Bitdepth" en "Samplerate". Bij samplerate betekent /2 dat er met (ca.) de helft van de Nyquist waarde wordt gesampled. Aliasing (terugvouwen) is goed te horen als de samplerate wordt verlaagd. Met een (audio) spectrum analyzer is het ook goed in het spectrum te zien.


Scherm van Spectrum Lab met aliasing

De bovenstaande schermafdruk laat het waterval spectrum zien van een audio signaal, met een sweep van 400 Hz (links) tot 7 kHz. De frequentieschaal is boven te zien. Deze loopt van nul tot ruim 10 kHz.
Bovenaan is het spectrum te zien bij een samplefrequentie van ruim 7 kHz. Je ziet dat er een spiegel ontstaat, die het originele signaal "kruist". Het is ook te horen als een toon die van hoog naar laag gaat. Het onderste deel van de afbeelding is dezelfde toon, maar dan met een hogere samplefrequentie, in welk geval het aliasen niet optreedt. Overigens is goed te zien (donkerblauwe lijnen) dat vervorming harmonische frequenties oplevert, die zelfs met de hogere samplefrequentie interfereren. De geluidshardware (SB Audigy) is dus toch niet optimaal...

SDR demo
Het aardige van SDR is, dat je opnamen kunt maken van de I/Q signalen. Je maakt als het ware een film van een bandsegment en naderhand kun je de film afspelen, door met SDR software het bestand als "input" te kiezen. Je kunt achteraf afstemmen. Tijdens de lezing werd aan de hand van enkele WAV bestanden gedemonstreerd, hoe dat werkt.

Hier staat een korte video, opgenomen van het computerscherm. Helaas is niet het hele scherm zichtbaar. Eerst hoor je een station, dat een soort HiFi SSB uitzendt, met ca. 5 kHz bandbreedte en ook behoorlijk wat laag in de audio. Met een SDR transceiver is dat heel eenvoudig te maken. Daarna wordt (een beetje onhandig...) afgestemd op een station, waarbij de bandbreedte wordt verkleind naar ca. 3 kHz. Ook wordt er wat gespeeld met de "onderkant" van het audio spectrum.